Otomobillerimizin yolda stabil kalmasında en büyük etkenlerden biridir
süspansyon sistemleri. Araç tekerlerinin aracın şasi ve gövdesiyle
birleştirildiği sistem yine süspansiyon sistemidir. Yaylar, yaprak
yaylar yani makaslar ve amortisörlerden oluşur. Genellikle, otomobil
türü araçlarda helezon yaylar, ağır hizmet araçlarında ise makaslar
kullanılır. Yaylar yoldan gelen darbe titreşimlerini üzerine alır.
Amortisör yayların salınımını kontrol eder.
Spor (kısa ve sert) Yaylar :
Otomobilin
stabilitesini arttırmak üzere araçlarımızda kullanırız. Hem güzel
görüntü hemde güzel bir yol tutuş elde etmek için en kolay ve en ucuz
yoldur. Ancak kısa ve sert yaylardan tam randıman almanın asıl yolu ,
spor amortisör kullanmaktır.
Maliyeti fazla olsada ,
karşılığında alınan muazzam his bu bedelin hiçte gereksiz olmadığını
ortaya koyar. Fabrika çıkışlı amortisörlere takılan yaylar ses yapar ,
tam randıman veremez ama çok çok zorlanmadığı sürece amortisörü de
patlatmaz. Halk arasında kısa yayların standart amortisörler için sanki
saatli bomba gibi her an patlatır tepkisini biraz abartılı buluyorum
ancak kesinlikle kısa yayların sert amortisörlerle kullanılmasını
tavsiye ediyorum. Yay ve amortisör kullanırken önemli bir ayrıntı
vardır. Bu ayrıntı ise kaliteli ve çok yıpranmamış lastik kullanmaktır.
Bunun
en önemli nedeni ise amortisör ve yayı olan araçlara daha
çok güvenip daha sert manevralar yapmanızdır. Bu durumda üzerine en çok
görev düşen lastiklerinizdir.
Amortisörlerin çeşitleri vardır.
Bazıları sadece pist kullanımı için geliştirilir bazıları ise cadde
kullanımı içindir. Cadde kullanımı için TRde bilinmiş markalardan olan
Koni , Bilstein , Tein tercih edilir. Bu markaların ürünlerinin çoğunda
sertlik ayarı vardır. Kule başlarından yardımcı mandalla kolaylıkla
ayar yapılabilir. Üzerindeki yay ne olursa olsun en sertte bile konili
bir araç pist kullanımına hazır durume gelir.
alıntıdır..